Obravnava predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini
Javni poziv poslankam in poslancem, ?lanom odbora dravnega zbora za finance in monetarno politiko
ZADEVA: Obravnava predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini
Spotovane poslanke in poslanci, ?lani odbora DZ za finance in monetarno politiko,
na dananji seji odbora boste obravnavali predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o dohodnini. Na Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije opozarjamo na nekaj zelo problemati?nih to?k tega zakona:
Prvi?) predlog zakona ukinja avtomati?no usklajevanje zneskov dav?nih olajav in neto letne dav?ne osnove v lestvici za odmero dohodnine z rastjo cen ivljenjskih potreb?in
V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije ostro nasprotujemo spremembi zakona o dohodnini, ki ukinja avtomati?no usklajevanje neto letnih dav?nih osnov iz dav?ne lestvice in dav?nih olajav z inflacijo. To stali?e smo e ve?krat javno ponovili in ga tudi poslali poslancem in poslankam 24. septembra letos ob sploni razpravi o tem zakonu. Stali?e e enkrat ponavljamo:
Ukrep zamrznitve lestvice in olajav je popolnoma neprimeren, saj se z ukrepi, ki zmanjujejo neto pla?e in e bolj zavirajo potronjo (ki je poleg investicij tudi klju?na za ponovni zagon gospodarske rasti), ne prispeva k izhodu iz krize.
Poleg tega ta ukrep bistveno ne bo okrepil prilivov v dravno blagajno, saj naj bi javnofinan?ne prihodke pove?al le za 30 mio EUR, na drugi strani pa bo imel izrazito negativen vpliv na razpololjivi dohodek zaposlenih in s tem na njihovo potronjo.
Kot re?eno, gre za ukrep, ki zniuje neto pla?e zaposlenih in s tem njihovo kupno mo?. Zaradi politike var?evanja na vseh ravneh, ki vklju?uje tudi stalne pritiske na znievanje pla? v javnem in zasebnem sektorju in pritiske, da se le-te ne bi ve? usklajevale z inflacijo se zniuje potronja in to e est ?etrtletij zapored. Na razpololjivi dohodek, kupno mo? in potronjo ima negativni vpliv tudi pove?anje davkov (npr. dvig obeh stopenj DDV). Opozoriti je potrebno tudi na to, da so se bruto pla?e v prvih estih mesecih letos glede na enako obdobje lani realno zniale za 2,6 odstotka, neto pla?e pa za 1,8 odstotka. Hkrati ne smemo pozabiti na to, da v Sloveniji, ki se uvr?a v klub najbogatejih drav sveta, kar 67 % zaposlenih prejema pla?o nijo od slovenskega povpre?ja, zato bi njihovo nadaljnje znievanje predvideno z ukinjanjem avtomati?nega usklajevanja neto letnih dav?nih osnov iz dav?ne lestvice in dav?nih olajav z inflacijo zagotovo poslabalo materialni in socialni poloaj zaposlenih.
Drugi?) Predlog zakona odpravlja posebno osebno olajavo za dohodke rezidentov ?ezmejnih delovnih migrantov.
Na ZSSS opozarjamo, da je bil konec novembra 2012 na odboru za finance in monetarno politiko vloen amandma na takrat predlagano spremembo zakon o dohodnini, po katerem se ohranja osebna olajava za dohodke ?ezmejnih delovnih migrantov. V spremembi zakona je vlada nameravala omenjeno posebno osebno olajavo ukiniti. Olajava je bila uvedena z namenom zmanjanja dav?ne obremenitve oziroma dopla?il dohodnine od dohodkov iz delovnega razmerja, ki jih ti prejemajo pri tujih delodajalcih, saj je bilo ugotovljeno, da je predvsem pri tistih, ki delajo v Avstriji, prihajalo do relativno visokih dopla?il dohodnine v Sloveniji. ?lani odbora so bili opozorjeni, da je Avstriji zaposlenih nekaj tiso? naih dravljanov, med njimi najve? Pomurcev, ki bi jih ukinitev posebne osebne olajave najbolj prizadela. Po navedbah pobudnikov amandmaja se Pomurje soo?a z visoko brezposelnostjo: v okviru Urada zavoda RS za zaposlovanje v Murski Soboti je prijavljenih preko 8000 brezposelnih oseb. Ta drava se je v mandatu prejnje vlade odlo?ila, da bo Pomurju pomagala s posebnim zakonom o razvojni podpori in za te namene predvidela preko 30 mio evrov za odpiranje novih delovnih mest. Nekaj delovnih mest se je e odprlo, kar pa ob omenjeni visoki brezposelnosti ne pomeni, da bi se lahko vsi ?ezmejni delovni migranti prezaposlili nazaj v Pomurje. Zato je bil ukrep, ki bi prinesel pi?el dav?ni izplen, nesmiseln in kodljiv, saj se z njim ustvarja nove teave za ljudi, ki so problem brezposelnosti v Pomurju reevali z dnevno zaposlitvijo v Avstriji. Ljudje, ki bi bili brezposelni in bi prejemali nadomestila za brezposelnost ter tako bremenili javne finance v Sloveniji, so namre? delo nali v Avstriji (PS, 29.11. 2012). Po navedbah Civilna iniciativa Apa?e pa bi ti delavci brez posebne osebne olajave pla?evali nekaj tiso? evrov ve? dohodnine. Po podatkih ministrstva za finance je olajavo za rezidente ?ezmejne delovne migrante uveljavilo 2.963 zavezancev.
Tretji?) Odpravnine za dolo?en ?as
V ZSSS opozarjamo tudi na to, da je v primeru odpravnine pri odpovedi pogodbe o zaposlitvi za nedolo?en in dolo?en ?as narava pravice popolnoma enaka. Vsi delavci, ki ostanejo brez zaposlitve so namre? v enakem poloaju vsi ostanejo brez zaposlitve in s tem brez pla?e kot dohodka za preivljanje. Odpravnina pa predstavlja odkodnino za izgubo zaposlitve. Iz tega razloga je kakrnokoli razlo?evanje odpravnine glede na razlog prenehanja delovnega razmerja popolnoma nesprejemljivo. Navsezadnje je tudi volja socialnih partnerjev in ministrstva za delo, druino, socialne zadeve in enake monosti pri nastajanju novega ZDR-1 bila takna, da se odpravnina za dolo?en ?as ne obravnava druga?e kot ostale odpravnine ob prenehanju delovnega razmerja. Sprememba, ki je razvidna iz 2.?l. novele Zakona o dohodnini pa nesporno posega v voljo in namen pogajalcev/socialnih partnerjev pri nastajanju novega ZDR-1. Zaradi navedenega predlagamo, da se 2. ?len novele Zakona o dohodnini, ki se nanaa na 9. to?ko prvega odstavka 44. ?lena ZDoh-2, katera dolo?a, da se v dav?no osnovo dohodka iz delovnega razmerja ne vteva odpravnina zaradi odpovedi pogodbe o zaposlitvi, upotevaje ureditev v ZDR-1, ki po novem daje pravico do odpravnine tudi delavcu, ki mu preneha pogodba o zaposlitvi za dolo?en ?as, dopolni, tako da se med obravnavane odpravnine teje tudi odpravnina, ki jo je delodajalec dolan izpla?ati delavcu ob prenehanju pogodbe o zaposlitvi za dolo?en ?as v viini odpravnine, kot je dolo?ena v ZDR-1, vendar najve? do viine desetih povpre?nih mese?nih pla? zaposlenih v Sloveniji.
Upotevaje navedeno predlagamo, da se 2. ?len novele Zakona o dohodnini dopolni, tako da se prvi odstavek 44. ?lena dopolni z novo to?ko, ki se glasi:
odpravnina, ki jo je delodajalec dolan izpla?ati delavcu ob prenehanju pogodbe o zaposlitvi za dolo?en ?as v viini odpravnine, kot je dolo?ena v Zakonu o delovnih razmerjih, vendar najve? do viine desetih povpre?nih mese?nih pla? zaposlenih v Sloveniji.
Spotovane poslanke in poslanci, verjamemo, da boste pri dananjem glasovanju upotevali zgoraj nateta dejstva.
O izidih vaega glasovanja bomo seveda tudi ustrezno obvestili nae ?lanstvo.
Mag. Duan Semoli?,
predsednik ZSSS