Pokojninsko in invalidsko zavarovanje v Republiki Sloveniji sicer temelji na zavarovalnikem principu, kar v osnovi pomeni, da je pravica do pokojnine pravica iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja, ki izhaja iz minulega dela in temelji na prispevkih, pla?anih v ?asu aktivne dobe zavarovanca. Vendar ne gre spregledati, da sistem pokojninskega zavarovanja v RS vendarle ni ?isti zavarovalniki sistem, saj je del socialnega zavarovanja, ki temelji tudi na na?elih vzajemnosti in solidarnosti tako intrageneracijske, kot medgeneracijske.
Pogled nazaj v zgodovino urejanja pokojninskega sistema v Sloveniji pokae, da so se v preteklosti znotraj pokojninskega sistema podeljevale pravice, ki niso imele podlage v vpla?anih prispevkih, kar je pomenilo odstop od osnovnega na?ela pokojninskega sistema pri nas na?ela zavarovanja. Vendar v ve?ini primerov te pravice niso bile v funkciji zagotavljanja solidarnosti med zavarovanci, ampak bolj v funkciji zagotavljanja pravic posameznim drubenim skupinam.
S predlogom zakona eli predlagatelj povrniti pokojnini, ki temelji na vpla?anih prispevkih, status pravice, zasluene z minulim delom in vpla?animi prispevki v pokojninsko blagajno. Navedeno pa se lahko vzpostavi samo na na?in, da se pokojninski sistem o?isti vseh tistih pravic, ki nimajo podlage v pla?anih prispevkih, s ?imer bo le-ta postal pregledneji in pravi?neji. Pravice, ki so se do sedaj financirale preko pokojninske blagajne iz dravnega prora?una, bodo v skladu s predlogom v obdobju enega leta prenesene in v celoti, skupaj s financiranjem, urejene, v posebnih predpisih. S tem ukrepom bo pokojninska blagajna pregledneja, kar bo vplivalo na ve?jo motiviranost za zavarovanje in vpla?evanje prispevkov ter bo omogo?ilo u?inkoviteji nadzor pristojnih institucij nad porabo sredstev, ki jih dravni prora?un namenja za izpla?evanje posebnih pravic.
Preglednost pokojninskega sistema dodatno krepi tudi uvedba informativnih osebnih ra?unov, ki jih Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju: Zavod) vodi za vsakega zavarovanca, ki je vklju?en v obvezno zavarovanje. Informativni osebni ra?un vsebuje podatke o osnovah, od katerih so bili pla?ani prispevki, o obra?unanih in pla?anih prispevkih po posameznih letih, ter o priznani delovni dobi. Zavod omogo?i osebi elektronski vpogled v podatke, ki se o njej vodijo v mati?ni evidenci in v informativnem osebnem ra?unu. Zavod mora monost vpogleda v informativni osebni ra?un vzpostaviti najkasneje do 1.1.2014. Z uveljavitvijo informativnih osebnih ra?unov se vzpostavlja bistveno ve?ja preglednost in motiviranost zavarovancev za vklju?itev oziroma vztrajanje v delovnem razmerju ter za zavarovan?ev nadzor nad pla?evanjem prispevkov.
Modernizacija obstoje?ega pokojninskega sistema v Sloveniji je nujna zaradi zagotavljanja finan?ne vzdrnosti sistema v naslednjih letih. Zagotavljanje trenutne ravni pokojnin po letu 2016 brez sprememb ne bo mogo?e. Kljub pozitivnim u?inkom pokojninske reforme iz leta 1999, bodo po letu 2016 nujno potrebne spremembe, ali pa se bo pokojninska blagajna znala v velikih teavah. Predlog nove pokojninske zakonodaje predvideva prilagajanje obstoje?ega pokojninskega sistema novim demografskim in gospodarskim okoli?inam, ki jih ob reformi iz leta 2000 ni bilo mogo?e predvideti. Spremembe bodo postopne, premiljene in izpeljane v ustreznih prehodnih obdobjih. Z modernizacijo pokojninskega sistema se bo skualo odpraviti klju?ne pomanjkljivosti obstoje?ega pokojninskega sistema ter zagotoviti njegovo dolgoro?no javnofinan?no vzdrnost in stabilnost ter dostojne pokojnine tudi prihodnjim generacijam upokojencev.
Predlog nove pokojninske zakonodaje sledi cilju, da se vzpostavi pokojninski sisistem, ki temelji na zavarovanju in je pravi?en, pregleden in posledi?no tudi finan?no u?inkovit. Pravi?nost je zagotovljena s tem, ko je viina pokojnine v ?im ve?ji meri odvisna od viine vpla?anih prispevkov. Preglednost sistema je v tem, da je posameznik skozi svoje aktivno obdobje natan?no obve?en o viini vpla?anih prispevkov ter tudi o viini pokojnine, ki jo lahko pri?akuje iz obveznega pokojninskega zavarovanj. Pravi?en in pregleden sistem pa z vidika posameznika krepi zaupanje v sistem, s ?imer se pove?a tudi motivacija za vpla?evanje prispevkov, saj posameznik ve, da je njegova socialna varnost v starosti odvisna predvsem od pla?evanja prispevkov v pokojninski sistem v ?asu, ko je aktiven. Predlog temelji tudi na na?elih vzajemnosti in solidarnosti, saj ohranja intrageneracijsko in medgeneracijske solidarnost.
V okviru navedenih ciljev in na?el sta temeljna namena predloga zakona:
zagotoviti dostojne pokojnine in
zagotoviti finan?no vzdrnost pokojninskega sistema.
V primeru, da se ZPIZ-2 ne uveljavi in da ponovno ne bi prilo do nujno potrebnih sprememb, bo potrebno vzdrnost pokojninske blagajne pred kolapsom reevati z dodatnimi interventnimi ukrepi, ki pa lahko samo omejijo obseg pravic v sklopu pokojninskega in invalidskega zavarovanja in hkrati s prispevki dodatno obremenijo delodajalce. Prva reitev bi v nesprejemljiv socialno-ekonomski poloaj pahnila veliko ve?ino upokojencev in hkrati pod vpraaj postavila medgeneracijsko solidarnost, ki predstavlja temelj celotnega pokojninskega sistema. Dodatna obremenitev delodajalcev pa bi, kljub kratkoro?no ve?jemu prilivu v pokojninsko blagajno, na dolgi rok imela tako negativni vpliv na razvoj slovenskega gospodarstva, da bi se to neogibno e v nekaj letih pokazalo tudi v vse ve?jem primanjkljaju v pokojninski blagajni. Obe reitvi sta torej, tako z vidika aktualnih in bodo?ih upokojencev kot z vidika nadaljnjega gospodarskega razvoja, zelo slabi. Pomembno se je namre? zavedati, da se bodo v naslednjih letih v skladu s pogoji, ki jih dolo?a ZPIZ-1, upokojile najtevil?neje generacije, katerih upokojitev pomeni, da jim je, ne glede na podaljevanje ivljenjske dobe in navkljub zgodnji upokojitvi, v skladu z Ustavo RS potrebno nemoteno zagotavljati pokojnine do smrti.
SPREMEMBE V OBVEZNEM POKOJNINSKEM ZAVAROVANJU
1. Zvievanje in izena?itev upokojitvenih starosti mokih in ensk
Kljub ve?jemu poudarku na mehkih pristopih k dvigovanju dejanske upokojitvene starosti, moramo na novo opredeliti upokojitveno starost za pridobitev pravice do starostne pokojnine in starost za pred?asno upokojitev. Upokojitvena starost za pridobitev pravice do starostne pokojnine se bo tako za moke in enske z najmanj 15 let zavarovalne dobe dvignila na 65 let, minimalna starost za pridobitev pravice do starostne pokojnine pa bo 60 let ob so?asnem izpolnjevanju 40 let pokojninske dobe brez dokupljene dobe (enske in moki) Upokojitvena starost za pred?asno pokojnino bo za oba spola 60 let, pred?asno pa se bodo lahko zavarovanci upokojili ob dopolnitvi 40 let pokojninske dobe.
V Sloveniji imamo, v primerjavi z drugimi evropskimi dravami, najnijo minimalno starost za upokojitev mokih 58 let in eno izmed najnijih za enske (57 let in 4 mesece v letu 2012). Pri enskah ima podobno nizko starost za upokojitev ensk le e Romunija (58 let in 4 mesece).
Zakonski dvig upokojitvenih starosti po ZPIZ-2 bo postopen, prehod pa bo trajal vse do leta 2020.
2. Vzpostavitev spodbudneje politike bonusov in restriktivneje politike malusov ter omejitev ?asovnih bonusov
Trenutno bonusi in malusi ne opravljajo svoje funkcije, ki je v spodbujanju daljega ostajanja v zaposlitvi in prepre?evanju prezgodnjega upokojevanja. Merilo za nagrado s pribitki oziroma kaznovanje z odbitki pri pokojnini predstavlja pred?asna pokojnina. Tako se ta zavarovancu znia za 0,3% (moki in enske) za vsak mesec upokojitve pred polno starostjo (65 moki in enske). Ker polna starost postopoma nara?a, prav tako pa se postopoma dviguje pokojninska doba za pred?asno pokojnino za zavarovanke iz 38 let na 40 let, so odbitki (t. imen. malusi) temu prilagojeni.
Na drugi strani pa predlog uvaja bonus za tiste, ki ostanejo v zaposlitvi tudi po dopolnjeni polni pokojninski dobi. Vsako leto po izpolnitvi pogojev za pridobitev pravice do pred?asne pokojnine bodo tako zaposleni ob pla?i upravi?eni e do 20% pokojnine, ki bi jim pripadala ob upokojitvi. Hkrati pa se jim bo z vsakim letom, ko bodo ostali v zaposlitvi, pove?eval tudi odmerni odstotek za pokojnino. Bonus bo zavarovanec uival vse do prenehanja zavarovanja ali do uveljavitve delne pokojnine, vendar najve? do 65 leta starosti.
3. Vzpostavitev ve?je fleksibilnosti in odprtosti instituta delne upokojitve
Delna upokojitev bo po novem omogo?ena vsem in ne le osebam, ki imajo sklenjeno delovno razmerje, kar pomeni, da bo delna upokojitev mogo?a tudi za druge kategorije zavarovancev (npr. samozaposlene, kmete itd.). Prav tako bo v primeru delne upokojitve omogo?en fleksibilen delovni ?as ob zakonski ureditvi dnevnega minimuma. Tiste, ki se bodo odlo?ili za delno upokojitev, pa se bo skualo z dodatnim denarnim bonusom v obliki 5 % odmerjene pred?asne oziroma starostne pokojnine dodatno motivirati za ostajanje v zaposlitvi, in sicer do dopolnitve 65. leta starosti.
4. Podaljanje obra?unskega obdobja za odmero pokojnine
Sedanji na?in odmere, z upotevanjem najugodnejih zaporednih 18 let zavarovanja po letu 1970 (po novem od leta 1980 dalje oziroma tudi prej, ?e obstaja zavarovanje oziroma podatki), ne omogo?a pravi?nega na?ina odmere pokojnine, saj upoteva dohodke, za katere so bili pla?ani prispevki iz razmeroma kratkega obdobja. Zato se upotevajo pla?ani prispevki v daljem - 28 - letnem obdobju z monostjo izvzema najmanj ugodnih 3 let), s ?imer bo omogo?en pravi?neji na?in odmere pokojnine, saj zasluki ve?inoma nara?ajo sorazmerno z nara?anjem let delovne dobe (npr. dodatek na delovno dobo). Podaljevanje obra?unskega obdobja in monost izvzema se odvija postopoma.
SPREMEMBE V DODATNEM ZAVAROVANJU
1. Poklicno zavarovanje
Poklicno zavarovanje, ki je e do sedaj temeljilo na sistemu vnaprej dolo?enih prispevkov, se prilagaja z namenom doseganja cilja zagotovitve dostojnih poklicnih pokojnin vsem zavarovancem te oblike zavarovanja. Za ve?ino zavarovancev se dolo?a prispevna stopnja, poviana z zadnjo spremembo pokojninskega na?rta sklada obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja, ki jo mora pla?evati delodajalec, hkrati s tem pa se na novo definira tudi pravica do poklicne pokojnine. Poklicna pokojnina je prejemek, ki posamezniku zagotavlja dolo?en dohodek, od trenutka, ko zapusti trg dela pa do izpolnitve pogojev za upokojitev v obveznem pokojninskem in invalidskem zavarovanju. Viina poklicne pokojnine je pri vsakem posamezniku odvisna od viine nabranih sredstev na njegovem osebnem ra?unu in predvidene dobe prejemanja poklicne pokojnine. Poklicna pokojnina ne sme znaati manj, kot znaa v mesecu uveljavitve pravice do poklicne pokojnine 80 % najnije pokojninske osnove. Uivalec pravice do poklicne pokojnine ima tudi pravico, da se prostovoljno vklju?i v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje, s ?imer si zagotovi vijo odmero pokojnine ob upokojitvi v obveznem pokojninskem in invalidskem zavarovanju.
2. Dodatno zavarovanje
Dodatno zavarovanje predstavlja zbiranje sredstev na osebnih ra?unih ?lanov te oblike zavarovanja z namenom, da se posamezniku v ?asu uivanja pravic iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja zagotovi dodaten dohodek. Ta oblika zavarovanja se lahko vzpostavi kot kolektivno zavarovanje pri delodajalcu, ki v celoti financira zavarovanje za vse svoje zaposlene, ali pa z individualno vklju?itvijo v pokojninski na?rt individualnega zavarovanja, na podlagi katerega ?lan sam vpla?uje premijo. Vpla?nik premije dodatnega zavarovanja je upravi?en do dav?nih olajav za vpla?ane premije. Pravici, ki jih zagotavlja ta oblika zavarovanja, sta: pravica do dodatne starostne pokojnine in pravica do pred?asne dodatne starostne pokojnine, zavarovanec pa lahko ob dolo?enih pogojih zahteva tudi izpla?ilo premoenja, vpisanega na njegovem osebnem ra?unu v enkratnem znesku.
Izvajalec dodatnega zavarovanja je pokojninski sklad, ki se lahko oblikuje kot vzajemni pokojninski sklad, kritni sklad, krovni sklad ali pa kot skupina kritnih skladov. Upravljavci pokojninskega sklada so lahko samo pokojninska druba, zavarovalnica, ki ima dovoljenje za opravljanje poslov ivljenjskega zavarovanja ter banka, ki ima dovoljenje za upravljanje pokojninskih skladov. Bistvene spremembe v primerjavi z veljavno zakonodajo se predlagajo tudi na podro?ju nalobene politike. Na podlagi krovnih skladov oziroma skupine kritnih skladov naj bi se izvajala nalobena politika ivljenjskega cikla, v okviru katere bi upravljavec sam, glede na starost ?lana, slednjega razporejal od (pod)sklada z bolj agresivno nalobeno politiko v sklad z manj agresivno nalobeno politiko in na koncu v sklad z minimalno zajam?eno donosnostjo.
Poleg omenjenega se vzpostavlja tudi u?inkovit nadzor, tako nad delovanjem sistema samega, kot tudi nad zagotavljanjem pravic ?lanov.
BISTVENE SPREMEMBE OBVEZNEGA ZAVAROVANJA, GLEDE NA NA REFERENDUMU ZAVRNJEN ZAKONU (ZPIZ-2):
1. Pokojnina je definirana kot redni mese?ni prejemek, ki temelji na pokojninskem in invalidskem zavarovanju in uivalcu zagotavlja materialno in socialno varnost za primer starosti, invalidnosti ali smrti zavarovanca;
2. Posebni izdatki, ki so se pla?evali preko pokojninske blagajne iz dravnega prora?una na podlagi 232. ?lena, se v prehodnem obdobju izlo?ijo iz pokojninskega sistema, izpla?evanje teh pravic pa se v roku enega leta po uveljavitvi ZPIZ-2 uredi s posebnim zakonom.
3.
Institut |
NA REFERENDUMU ZAVRNJEN ZPIZ-2 |
NOVI PREDLOG ZPIZ-2 |
Starostna pokojnina |
- 65 let starosti in 15 let zavarovalne dobe
- 58 let in 41 let pokojninske dobe brez dokupa (enske) oziroma 60 let in 43 let pokojninske dobe brez dokupa (moki). |
- 65 let starosti in 15 let zavarovalne dobe
- 60 let in 40 let pokojninske dobe brez dokupa (izrecno dolo?eno, katera obdobja se vtevajo v pokojninsko dobo brez dokupa) - prehodno obdobje |
Pred?asna pokojnina |
- 60 let starosti in 38 let (enske) oziroma 40 let pokojninske dobe (moki).
|
- 60 let starosti in 40 let pokojninske dobe.
|
Znianje starosti na ra?un otrok |
znianje od 65. leta starosti do najve? 58 let (enske) in 60 (moki);
|
znianje pogoja starosti (8 mesecev za vsakega otroka) od 60. leta starosti najve? do 58 leta;
|
Obvezno sluenje vojakega roka |
Znianje starostne meje od 65. leta starosti. |
znianje pogoja starosti za obdobje 2/3 obveznega sluenja vojakega roka od 60. leta starosti najve? do 58. leta; |
Pokojninska osnova |
30 let in 3 leta izvzem. |
28 let in 3 leta izvzem. |
Odmerni odstotek |
80% |
Za 40 let (moki) oziroma 38 let (enske) 78%, za 40 let enske 82%. |
Valorizacijski koli?nik |
0,75513 |
0,732 |
Usklajevanje pokojnin |
70% rast povpre?ne pla?e v RS, 30% inflacija. |
60% rast povpre?ne pla?e v RS, 40% inflacija. |
Vtevnost nadomestil v pokojninsko osnovo. |
V viini pla?e. |
V dejanski viini nadomestila. |
Informativni osebni ra?un |
Ne obstaja. |
Zavod vzpostavi do leta 2014. |
Varstvo pri?akovanih pravic |
Za brezposelne 3 leta za delovne invalide 5 let. |
Za delovne invalide 3 leta. |