VOJAKI SAMO OD PATRIOTIZMA NE MOREMO ŽIVETI
Od vstopa v nov enotni plačni sistem v SMO opozarjamo, da so zaposleni v SV izgubili nominalne vrednosti nekdanjih plač. Najlažjo primerjavo je opraviti na plači vojaka v 21 plačnem razredu, in sicer:
- Za julijsko plačo leta 2008 je slovenski vojak lahko kupil 1.500 lit. kurilnega olja;
- Za avgustovsko plačo leta 2008 je slovenski vojak lahko kupil 1.200 lit. kurilnega olja;
- Za junijsko plačo leta 2013 je slovenski vojak lahko kupil 750 lit. kurilnega olja.
Do prvega padca v letu 2008 je prišlo zaradi nepravilne prevedbe in nepravičnega plačnega sistema, saj je le-ta izbrisal in močno zmanjšal vrednost dodatkov, ki so jih pripadniki SV bili deležni v nekdanjem plačnem sistemu zaradi specifike dela v SV. Zadevo lažje pojasnjujemo:
- Dodatek zaradi specifike dela po 107. čl. ZObr v višini 20% na osnovno plačo;
- Dodatek po 58. čl. ZSSlov, ki prepoveduje delo preko določene starosti oz. omejuje delo za določen čas v višini 10% na osnovno plačo;
- Dodatek po 59. čl. ZSSlov, ki je dejansko opredeljeval plačilo za specifične oblike dela in dodatne obremenitve (odzivne sile, premestljive sile, sile za nujne naloge in posredovanje, deficitarne poklice znotraj SV).
- Dodatek po 16. čl. Uredbe o količnikih v višini 15% na osnovno plačo, katerega so bile deležne vse uniformirane in pooblaščene uradne osebe.
- Dodatek zaradi omejitve (ne prepovedi) do stavke v višini 0,1 količnika, katerega so bile deležne vse uniformirane in pooblaščene uradne osebe.
Skratka, vojak je od svojega kolega iz druge plačne skupine, zaposlenega v javni upravi na 5. stopnji izobrazbe, imel na osnovno plačo cca. 47% dodatkov, pri čemer so dodatki v 1. točki dejansko plačilo za specifično delo in specifičen način življenja, ostali dodatki pod točko 2 in 3 so bili enotni za vse uniformirane in pooblaščene uradne osebe. Pri tem je potrebno poudariti, da se je obseg nalog iz leta v leto le povečeval.
VRS je dejansko vse naštete dodatke dala v prevedbo, torej v osnovno plačo. Ravno zaradi prevedbe dodatkov iz 1. točke je vojak SV dejansko izgubil na plači, saj je v novem plačnem sistemu od istega kolege iz druge plačne skupine bolje plačan le za 7 plačnih razredov oz. 28%. Skratka cca 19% dodatkov se je izgubilo s prevedbo, s tem pa se je razvrednotila zahtevnost vojaškega poklica.
Pri dodatku pod točko 3 je potrebno poudariti, da imamo v obrambnem resorju dejansko prepoved stavke za vsa delovna mesta, na katerih se opravljajo obrambne naloge oz. naloge, povezane z obrambo. To dejansko pomeni, da nihče v obrambnem resorju ne sme stavkati. Ta prepoved nikoli ni bila ustrezno ovrednotena,kot to predpisuje ZObr, kaj šele plačana. Iz dosedanjih dogajanj v javnem sektorju jemoč zaključiti, da se edino s stavko kot obliko socialnega dogovarjanja dosežejo pozitivni rezultati. Stavka kot taka ni primerljiva z nikakršnim dodatkom za prepoved ali zgolj z dodatkom za omejitev, kot smo jo poznali v prejšnjem plačnem sistemu.
Prav tako nam je enotni plačni sistem izbrisal pravice oz. dodatno poslabšal še nekatere posebnosti prisotne v vojaškem poklicu, in sicer :
- Ustrezno plačilo posebnih dolžnosti pod posebnimi pogoji (24 urne dolžnosti kot so dežurstvo, straže, delo v intervencijskih skupinah);
- Ustrezno plačilo na večdnevnih terenskih usposabljanjih oz. vajah;
Našteto je posledica posegov v plače javnih uslužbencev, pri čemer je zaradi specialne zakonodaje pripadnik SV še dodatno oškodovan, saj novi plačni sistem ne dovoli ustreznega plačila za vse oblike dela, ki jih imamo v SV in so dovoljene in predpisane s področno zakonodajo (ZObr oz. ZSSlov).
Dopolnilni dokaz je tudi javna objava MNZ in primerjave plač znotraj poklicev uniformiranih in pooblaščenih uradnih oseb, kjer je slovenski vojak daleč na repu možnosti po ustreznem plačilu.
Podlage za takšno razliko so preslikovanje področne zakonodaje za področje obrambe v področne zakonodaje policije, carine in pravosodnih policistov, pri čemer VRS preko raznih oblik varčevalnih ukrepov, dejansko onemogoča uresničevanje pravic iz področne zakonodaje in hkrati ustreznejše plačilo za opravljeno delo.
SVOZ je že leta 2008 opozoril na nujno potrebo drugačnega urejevanja plač v obrambnem resorju skozi splošno kolektivno pogodbo za javni sektor, čemur smo pritrdili tudi v SMO. Sicer smo v SMO imeli v mislih kolektivno pogodbo za dejavnost obrambe in zaščite, v kateri bi dejansko lahko opredeljevali vse specifike zaradi katerih danes prihaja do neenakosti pripadnikov SV do ostalih zaposlenih v JS. Zato od VRS zahtevamo takojšnjo izvedbo obljube iz zadnjega pogajalskega ciklusa, in sicer preklic urejevanja plač v vojski preko Uredbe (spremembe v ZSPJS), saj je le-ta enostranski akt VRS in se ravno zaradi tega zmanjšuje moč socialnega dialoga.
Od vseh zaposlenih v JS je Slovenski vojak dejansko najbolj utrpel ukrepe vlade RS. Zaradi specifike dela vojaka in pretežne odsotnosti od doma, mu je onemogočena dodatna možnost dohodka skozi razne oblike dopolnilnega dela, s katerim si bi olajšal življenje in bi lahko preživel iz meseca v mesec. S takšnim načinom daje VRS signal zaposlenim v vojski, da je bolje biti na zavodu za zaposlovanje kot pa zaposlen v SV, saj na zavodu ne izkoriščajo delavskih pravic.
Zato VRS pozivamo, da nemudoma pristane na zahteve SMO in slovenskega vojaka ustrezno ter pošteno plača.
Zahteve SMO do VRS so:
SPREMEMBE V ZSPJS:
- v 13. čl. tudi vojake uvrstiti v skupino za določanje plače s kolektivno pogodbo;
- v 23. čl. dopolnitev nabora dodatkov z dvema novima dodatkoma, in sicer:
- dodatek za uniformirane in pooblaščene uradne osebe,
- dodatek za prepoved stavke in dela preko določene starosti;
- v 28. čl. zahtevamo razširitev veljavnosti dodatka za dvojezičnost tudi za obrambni resor, saj je pogoj za zasedbo delovnega mesta aktivno znanje tujega jezika;
- plačilo 24 urnih dolžnosti (dežurstva, straža in intervencijske skupine) po določilih ZSPJS oz. uvedba dodatka za pripravljenost na delo na določenem kraju oz. na delu oz. skladno s Evropsko sodno prakso. V kolikor je delavec na delovnem mestu v času pripravljenosti v uniformi, potem naj bo plačan kot da opravlja naloge na delovnem mestu;
- odprava vseh anomalij, ki so posledica enotnega plačnega sistema v C in J skupini;
- vrnitev specifičnih poklicev civilnih oseb in postavitev v C skupino;
- vrnitev specifičnih dodatkov (so že našteti v tem dopisu);
- takojšnji ustrezen in enakovreden način povračila potnih stroškov za vse zaposlene (znižana kilometrina) brez favoriziranja poklicev npr. policija;
- ustrezno plačilo vseh opravljenih ur v terenskih pogojih dela (večdnevna usposabljanja ali vaje);
- postavitev bolj ustreznega načina napredovanja v nazivih oz. plačnih razredih;
- vrnitev odvzetih napredovanj višjim podčastnikom in častnikom.
V kolikor od vlade RS do konca meseca avgusta ne dobimo jasnih zagotovil oz. vlada ne bo pristopila k reševanju navedenih zahtev, bomo v SMO skupaj z ZSSS, kljub zakonski prepovedi stavke, pričeli s postopki za organizacijo in izvedbo stavke.
Prepričanje zaposlenih v SV in v MORS namreč je, da je ignoriranju vlade RS in teptanju pravic zaposlenih v obrambnem resorju potrebno narediti konec.
Posredovano :
Ga. ALENKA BRATUŠEK, predsednica VRS
g. GREGOR VIRANT, minister za MNZ
g. ROMAN JAKIČ, minister za obrambo
VODJEM POSLANSKIH SKUPIN
MEDIJEM