Bo vlada vendarle prisluhnila zahtevam vojakov
S strani ministra za notranje zadeve g. Viranta smo na zahteve sindikata SMO z dne 01.08.2013 z naslovom »Vojaki samo od patriotizma ne moremo živeti« v okviru pristojnosti ministra dobili naslednji odgovor:
Na podano trditev s strani SMO :
- Da je vojak je od svojega kolega iz druge plačne skupine, zaposlenega v javni upravi na 5. stopnji izobrazbe, imel na osnovno plačo cca. 47% dodatkov, pri čemer so dodatki v 1. točki dejansko plačilo za specifično delo in specifičen način življenja, ostali dodatki pod točko 2 in 3 so bili enotni za vse uniformirane in pooblaščene uradne osebe. Pri tem je potrebno poudariti, da se je obseg nalog iz leta v leto le povečeval.
VRS je dejansko vse naštete dodatke dala v prevedbo, torej v osnovno plačo. Ravno zaradi prevedbe dodatkov iz 1. točke je vojak SV dejansko izgubil na plači, saj je v novem plačnem sistemu od istega kolege iz druge plačne skupine bolje plačan le za 7 plačnih razredov oz. 28%. Skratka cca 19% dodatkov se je izgubilo s prevedbo, s tem pa se je razvrednotila zahtevnost vojaškega poklica.
Minister za notranje zadeve odgovarja :
- Pri tem pa se je mogoče strinjati, da se je zaradi vključitve nekaterih specifičnih dodatkov v osnovno plačo razlika v vrednotenju delovnimi mest t.i. pooblaščenih uradnih oseb in delovnih mest drugih plačnih skupin zmanjšala.
Kar zadeva podatke o izplačilih plač, ki so bili objavljeni na spletni strani MNZ, iz katerih izhaja, da imajo vojaki nižje plače od policistov, pravosodnih policistov in carinikov.
Minister za NZ pojasnjuje :
- da enakih plač za nobene poklice ni možno zagotoviti. Plača je namreč sestavljena iz osnovne plače, ki jo določa plačni razred, dodatkov in dela plače iz naslova delovne uspešnosti. Izplačana plača posameznemu javnemu uslužbencu nima neposredne zveze s sistemsko ureditvijo plač, ki zadeva naštete poklice, saj so posamezne sestavine plače vezane na subjektivne okoliščine vsakega posameznega javnega uslužbenca in na različne pogoje oziroma organizacijo dela. Zgolj osnovna plača, določena s plačnim razredom, v katerega je uvrščeno delovno mesto je neodvisno od subjektivnih okoliščin posameznika določena v kolektivni pogodbi in Uredbi, medtem ko je višina dodatkov odvisna bodisi od subjektivnih okoliščin posameznega javnega uslužbenca (npr. dodatek za delovno dobo) bodisi od pogojev dela (delo v manj ugodnem delovnem času, nevarnosti in posebne obremenitve ipd.). Podobno velja za del plače iz naslova delovne uspešnosti, katerega višina je odvisna npr. od povečanega obsega dela oziroma rezultatov dela posameznega javnega uslužbenca. Ob tem velja opozoriti tudi na dejstvo, da imajo lahko javni uslužbenci v posameznem mesecu poleg plače izplačane tudi druge tipe izplačil (nadomestila), ki v sorazmernem delu zmanjšujejo višino izplačane plače.
Z vidika plačnega sistema je torej pomembno, da so poklici oziroma delovna mesta, za katere je v pogajalskem procesu bilo ugotovljeno, da so glede zahtevnosti opravljanja nalog primerljivi, uvrščeni v iste plačne razrede. Kot že rečeno, glede tega ni nobene razlike med vojaki, policisti, cariniki in pravosodnimi policisti.
Zahteve SMO do VRS, ki se na nanašajo na spremembe ZSPJS v zahtevi z dne 01.08.2013 :
• v 13. čl. tudi vojake uvrstiti v skupino za določanje plače s kolektivno pogodbo;
• v 23. čl. dopolnitev nabora dodatkov z dvema novima dodatkoma, in sicer:
• dodatek za uniformirane in pooblaščene uradne osebe,
• dodatek za prepoved stavke in dela preko določene starosti;
• v 28. čl. zahtevamo razširitev veljavnosti dodatka za dvojezičnost tudi za obrambni resor, saj je pogoj za zasedbo delovnega mesta aktivno znanje tujega jezika;
• plačilo 24 urnih dolžnosti (dežurstva, straža in intervencijske skupine) po določilih ZSPJS oz. uvedba dodatka za pripravljenost na delo na določenem kraju oz. na delu oz. skladno s Evropsko sodno prakso. V kolikor je delavec na delovnem mestu v času pripravljenosti v uniformi, potem naj bo plačan kot da opravlja naloge na delovnem mestu;
• odprava vseh anomalij, ki so posledica enotnega plačnega sistema v C in J skupini;
• vrnitev specifičnih poklicev civilnih oseb in postavitev v C skupino;
• vrnitev specifičnih dodatkov (so že našteti v tem dopisu);
• takojšnji ustrezen in enakovreden način povračila potnih stroškov za vse zaposlene (znižana kilometrina) brez favoriziranja poklicev npr. policija;
• ustrezno plačilo vseh opravljenih ur v terenskih pogojih dela (večdnevna usposabljanja ali vaje);
• postavitev bolj ustreznega načina napredovanja v nazivih oz. plačnih razredih;
• vrnitev odvzetih napredovanj višjim podčastnikom in častnikom.
Minister za NZ pojasnjuje:
- Glede vaših zahtev, ki se nanašajo na spremembe in dopolnitve ZSPJS in med drugim vključujejo tudi razširitev nabora oziroma drugačno ureditev nekaterih dodatkov, vam sporočamo, da bodo predlagane spremembe obravnavane na seji pogajalske komisije.
Gre namreč za vprašanja, ki ne zadevajo zgolj zaposlenih v Slovenski vojski in jih je glede na poslovnik ter dosedanjo prakso potrebno obravnavati centralno v dialogu z vsemi reprezentativnimi sindikati javnega sektorja.
V zvezi z zahtevo o drugačni in za vse enaki ureditvi povračila stroškov prevoza na delo in z dela velja spomniti, da je vladna stran sindikalni strani že predlagala nov aneks h kolektivni pogodbi za negospodarske dejavnosti, ki gre v smeri vaše zahteve. Prav tako je sindikalni strani bil posredovan tudi predlog aneksa št. 7 h KPJS, s katerim naj bi se drugače uredilo plačilo za čas stalne pripravljenosti in tudi ta predlog vsaj deloma sledi vaši zahtevi. Kot je bilo dogovorjeno na zadnjem sestanku vladne strani in reprezentativnih sindikatov javnega sektorja, dne 16.7.2013, naj bi sindikalna stran do konca avgusta posredovala odziv v zvezi s predlogom obeh aneksov h kolektivnima pogodbama. Dogovarjanje o spremembah veljavne ureditve povračila stroškov prevoza na delo in dodatka za čas stalne pripravljenosti naj bi torej potekalo v tem kontekstu, pri čemer bodo dogovorjene rešitve veljale za vse zaposlene v javnem sektorju.
Anomalije oziroma pomanjkljivosti plačnega sistema se bodo skladno z dogovori in sklenjenim stavkovnim sporazumom prav tako obravnavale v okviru pogajalske komisije. To velja tako za sistemske pomanjkljivosti plačnega sistema javnega sektorja kot tudi za anomalije glede vrednotenja delovnih mest oziroma nazivov, vključno z anomalijami, ki bodo ugotovljene glede plač v Slovenski vojski.
V SMO zaključujemo, da so s strani VRS z vso resnostjo sprejeli naše zahteve in opozorilo ter bodo pristopili k reševanju le- teh. Pri tem poudarjamo, da so še vedno odprte vse oblike in možnosti sindikalnega boja in je izvedba le-teh odvisne od uspeha v pogajalskem procesu.